Markkinoinnin salainen resepti

Markkinoinnin salainen resepti
2.3.2016 Atao

”Ataon Antti Sekki kirjoittaa Menesty yrittäjänä –blogisarjaa Kauppalehdessä. Lue koko markkinoinnin salaista reseptiä käsittelevä blogi Kauppalehden sivuilta”

Viime viikolla lounastin erään itseäni viisaamman kanssa ja kuulin erittäin mielenkiintoisen väittämän; ”yritysten t&k-panostuksen ja markkinoinnin tulisi olla suhteessa 1/9”. Äärimmäisen mielenkiintoinen väittämä, eikö vain?

Perinteisesti me suomalaiset olemme kiinnostuneita yritysten t&k-investoinneista suhteessa liikevaihtoon ja niillä ylpeillään monissa tilastoissa. Kansainväliset menestystarinat ovat kuitenkin vähissä.

Markkinoinninkin suhdetta liikevaihtoon verrataan, mutta siinä ei ole ylpeilyn aihetta. Suomessa kyseiset luvut pyörivät kahden prosentin tienoilla suhteessa liikevaihtoon, kun yhdysvaltalaiset virkaveljet panostavat jopa viittä prosenttia – ja monet yritykset kasvavat kohisten.

Lue Lisää >

Antti Sekki, osakas