Elecster Oyj otti johtamisjärjestelmän hallintaan Umbrellan avulla
Elecster Oyj on suomalainen, globaalisti toimiva yhtiö, joka kehittää ja valmistaa UHT-maidon ja muiden nestemäisten elintarvikkeiden pakkausratkaisuja erityisesti kehittyville markkinoille. Yhtiö tunnetaan innovatiivisista, pusseihin pakkaavista järjestelmistään, jotka tarjoavat kustannustehokkaan ja hygieenisen tavan jakaa maitoa. Työntekijöitä yrityksessä on noin 210, joista 90 ulkomailla. Elecsterillä on tuotantoa Suomessa kahdella paikkakunnalla sekä tytäryhtiöitä maailmalla – ja asiakkaita, joiden odotukset laatu- ja elintarviketurvallisuusasioissa ovat korkealla.
Keväällä 2025 Elecster siirsi koko ISO 9001 -sertifioidun johtamisjärjestelmänsä sekä elintarviketurvallisuuden kannalta keskeisen HACCP-vaarojen arvioinnin Ataon Umbrella-järjestelmään. Uudistus vastasi sekä yrityksen sisäiseen hallinnan tarpeeseen että asiakkaiden kasvaviin laatuvaatimuksiin.

Excel- ja mappiviidakosta digiin
Elecsterin laatu- ja vastuullisuuspäällikkö Juha Kantola on aiemmin toiminut pitkään elintarvikealalla ja siirtynyt konepajateollisuuden puolelle mukanaan vahva kokemus laadunhallinnasta, tuotekehityksestä ja auditointiprosesseista.
– Kun vastuu johtamisjärjestelmästä siirtyi minulle, halusin modernisoida sen. Tavoitteena oli saada tieto pois hajanaisista tiedostoista, wordeista ja exceleistä sekä luoda järjestelmä, jossa tieto on yhdessä paikassa sekä kirjattavissa että raportoitavissa, Kantola kertoo.
Kantolalla oli jo aiempaa kokemusta Umbrella-ohjelmistosta eri organisaatioista, ja hän oli nähnyt myös kilpailijoiden ratkaisut.
– Päätös oli helppo. Tunsin Umbrellan ja Ataon ennestään, ja tiesin, mihin Umbrella pystyy. Verrattuna muihin toimijoihin se oli monipuolisin ja samalla helppokäyttöisin, hän sanoo.
Käyttöönotto alkoi Elecsterin kalvotuotannosta Reisjärvellä, joka kuuluu ISO 9001 -sertifioinnin piiriin. Tuoteturvallisuusryhmän HACCP-kokoukset, vastuutukset, reklamaatiot, toimittaja-arvioinnit ja sisäiset poikkeamat siirrettiin vaiheittain Umbrellaan. Samalla koko johtamisjärjestelmä kuvattiin huolellisesti, ja luotiin prosessikuvaukset. Nyt yrityksessä on aina ajantasainen näkyvyys siihen, kuka tekee mitä, milloin ja miksi. Aiemmin vastaava tieto oli hajallaan, kun nyt se on läpinäkyvää ja hallittua.
Ataon kanssa ei jää yksin
Elecsterin käyttöönottoa tuettiin säännöllisillä sparraustapaamisilla Ataon asiantuntijoiden kanssa. Yhteistyö oli sujuvaa, ja tukipalvelu mukautui Elecsterin etenemistahtiin. Säännöllisesti sovituissa keskusteluissa käytiin läpi käyttöönoton aikana esiin nousseita kysymyksiä. Ongelmat saatiin ratkaistua nopeasti.
Koulutukset aloitettiin avainhenkilöistä, ja syksyn 2025 aikana järjestelmän käyttöä laajennetaan koko henkilöstölle. Umbrellan avulla tullaan hallitsemaan myös konepuolen prosessit, tavoitteena on ottaa ohjelmisto käyttöön konsernin laajuisesti.
Umbrella palvelee sekä omia että asiakkaan tarpeita
Kantolan mukaan yksi Umbrellan eduista on se, että järjestelmä palvelee myös Elecsterin asiakkaiden laatuvaatimuksia, jotka nousevat usein esiin FSSC 22000:n, BRC:n tai ISO 22000 -standardien kautta.
– Asiakkaamme odottavat meiltä esimerkiksi systemaattista reklamaatioiden käsittelyä, toimittaja-arviointeja ja sisäisten poikkeamien hallintaa. Nyt nämä kaikki löytyvät selkeästi ja dokumentoidusti yhdestä järjestelmästä, hän toteaa.
Umbrella on tuonut myös auditointeihin uuden tason, kun prosessit ja tarkastukset on helppo näyttää läpinäkyvästi auditoijalle sekä omalle tiimille.
Elecster laajentaa Umbrellan käytön kumpaankin tehtaaseensa seuraavan puolen vuoden aikana. Kantolan kokemuksien mukaan Umbrella ei ole vain laatutyökalu, vaan alusta, jonka avulla koko liiketoimintaa voidaan hallita systemaattisesti, mitattavasti ja johdonmukaisesti. Sen skaalautuvuus mahdollistaa kasvun tukemisen myös tulevaisuudessa. Myös kansainvälinen näkökulma painaa: Umbrellan avulla on mahdollista toteuttaa jo nyt esimerkiksi asiakastyytyväisyyskyselyitä globaalisti.
