Laadun ja ympäristön edelläkävijä rakensi sertifioidun järjestelmän yhteistyössä Ataon kanssa
Lehtovuori Oy, Suomen johtavana kaupunkikalustevalmistajana, jonka penkit, roska-astiat, katokset ja muut kestävät ratkaisut ovat osa arkea sadoissa kunnissa ja kaupungeissa. Yritys tunnetaan vahvasta suunnittelusta, pitkäikäisistä tuotteista sekä vastuullisesta tavasta kehittää elinympäristöä. Kun Lehtovuorella päätettiin rakentaa ISO 9001 -laatujärjestelmä ja ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä sertifiointivalmiiksi, kumppaniksi valittiin Atao ja työkaluksi Umbrella.
Laatu ja ympäristö ovat meille tärkeät kilpailuedut, joihin olemme valmiita investoimaan. Halusimme viedä järjestelmät kerralla kestävälle pohjalle ja päästä alkuun nopeasti. Ataon tuki teki tämän mahdolliseksi, kertoo Lehtovuoren operatiivinen johtaja Niku Ojala.”

Umbrella valittiin helppokäyttöisyyden ja asiantuntijatuen vuoksi
Umbrella vakuutti Lehtovuoren edustajat käytettävyydellään ja muokattavuudellaan. Myös asiantuntijatuen saatavuus vaikutti valintaan.
Projektin käytännön vetovastuu oli Lehtovuoren laatuinsinööri Aapo Maijasella, joka ryhtyi rakentamaan prosesseja ja niiden kuvauksia järjestelmään. Umbrellan käyttöönotto marraskuussa 2024 mahdollisti koko liiketoiminnan prosessien kuvaamisen ja hallinnan tehokkaasti saman järjestelmän kautta. Jo kesäkuussa 2025 Lehtovuori saavutti molemmat tavoittelemansa sertifikaatit Dekran auditoinneissa.
– Saimme heti alusta asti selkeän polun, mitä standardien täyttämiseksi pitää tehdä. Se säästi valtavasti aikaa ja resursseja – satoja tunteja omaa työtä säästyi. Valinta oli lopulta helppo, Maijanen toteaa.
Reklamaatioprosessista kohti strategista kokonaisuutta
Ensimmäisenä järjestelmään siirrettiin reklamaatioprosessi, jota oli aiemmin hallittu Excelissä. Myös useita muita keskeisiä toimintoja on sittemmin digitalisoitu, kuten läheltä piti -tilanteet, huoltokirjaukset, laiterekisterit ja asiakaskohtaiset tarkastuspöytäkirjat siirtyivät järjestelmällisesti osaksi Umbrellaa.
– Umbrella on mahdollistanut meille laajan liiketoiminnan kuvaamisen ja kehittämisen nopeasti. Ohjelmiston rakenne on selkeä, ja uudet toiminnot on helppo ottaa käyttöön matalalla kynnyksellä, Maijanen kertoo.
Seuraavaksi Lehtovuoren tavoitteena on liittää viikkotasoinen kehitystyö kiinteämmin yrityksen strategisiin tavoitteisiin Umbrellan avulla. Se pilotoi toimintatapaa, jonka avulla arjen kehitystyö, esim. PMO-toiminta, kulkee käsi kädessä yrityksen isompien tavoitteiden ja prosessien kanssa.
Ympäristökädenjälki näkyväksi
Lehtovuoren liiketoiminta itsessään tukee ympäristötavoitteita, sillä yritys kehittää lajitteluratkaisuja ja muun muassa aurinkovoimalla toimivia, puristavia älyroska-astioita, joiden käyttö vähentää logistiikkakäyntejä ja päästöjä. Yritys haluaa tuoda jatkossa positiivisen ympäristökädenjälkensä entistä paremmin näkyväksi datan kautta.
– Meillä on asetettuna tavoitteet omalle hiilijalanjäljelle ja ympäristövaikutusten hallintaan. Seuraava askel on osoittaa myös se lisäarvo, jota tuotteemme tuovat asiakkaille ja ympäristölle, Ojala kertoo.
Laatu on yhteinen asia
Vaikka Umbrella on aktiivisessa käytössä jo useilla osastoilla, koko noin 80 henkilön laajuisen henkilöstön koulutus on vielä edessä. Umbrella tarjoaa alustan perehdytykseen ja sisäiseen viestintään: järjestelmä kokoaa yhteen selkeän kuvauksen siitä, mitä Lehtovuori tekee ja miten eri osastot toimivat.
– Tämä on vasta alku. Hyvät askeleet on otettu, mutta työ jatkuu. Laatu ei ole yksittäisen henkilön vastuulla – se on koko yrityksen yhteinen asia, Maijanen kiteyttää.
Ataon asiantuntijuus saa kiitosta
Yhteistyö Ataon kanssa koettiin sujuvaksi ja asiantuntevaksi. Projektin etenemistä tuki erityisesti se, että järjestelmän rakentamista ei tarvinnut tehdä yksin.
– Ataon rooli oli meille pk-yrityksenä ratkaiseva. Heillä oli selkeä näkemys ja tuki joka vaiheessa. Projekti meni juuri niin hyvin kuin osasin toivoa, Maijanen sanoo.
Lehtovuori suunnittelee laajentavansa Umbrellan käyttöä kansainväliseen toimintaan, sillä yrityksellä on tytäryhtiö Ruotsissa ja asiakkaita ympäri Eurooppaa.
– Umbrella tuo meille selkeyttä ja läpinäkyvyyttä prosesseihin. Se ei ole pelkkä dokumenttien säilytyspaikka, vaan aidosti liiketoiminnan ohjauksen väline. Sen avulla pystymme johtamaan ja kehittämään laatua ja ympäristövastuuta osana arjen päätöksentekoa, Ojala summaa.
Sertifioitu järjestelmä antaa paitsi kilpailuetua, myös konkreettisen pohjan sille, Ylöjärveltä päästään viemään maailmalle lisää kestäviä kaupunkikalusteiden klassikoita.
